تبلیغات
khoobkhabar - همه‌چیز درباره مبانی تغذیه ورزشی در یک کتاب
khoobkhabar
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) چاپ نخست کتاب «مبانی تغذیه ورزشی؛ شارژ و پر کردن سریع بدن از انرژی» با ترجمه مشترک محمدحسن دشتی خویدکی، دانشجوی دکتری بیوشیمی و متابولیسم ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور یزد، علی دشتی خویدکی، مدرس دانشگاه و معلم و حامد دهقانی تفتی، در 10 فصل از سوی انتشارات آموزش‌های بنیادی منتشر شده است.   «تغذیه ورزشی چیست؟»، «آب‌رسانی یک عامل مهم و کلیدی می‌باشد»، «سوخت‌گیری بدن شما»، «نقش کربوهیدرات‌ها (هیدروکربن‌ها)»، «نیاز به پروتئین»، «داستان چربی‌ها»، «برنامه‌ریزی غذایی برای مسابقه»، «غذاهایی که مفیدتر هستند»، «غذاهای مضر» و «مکمل‌ها» عنوان‌های 10‌ فصل‌ کتاب حاضر است.   مخاطبان در نخستین فصل کتاب با جنبه‌هایی از تغذیه ورزشی آشنا می‌‌شوند. در صفحه 14 کتاب درباره اهمیت تغذیه ورزشی آمده است: «به‌عنوان یک ورزشکار، شما باید بر روی زمان تغذیه ورزشی خود به همان مقدار فعالیت ورزشی‌تان تمرکز کنید. آنها در کنار هم حرکت می‌کنند و باعث تقویت یکدیگر می‌شوند.»   در فصل دوم این کتاب به مواردی همچون اهمیت آب، نکاتی درباره مایعات و دانستنی‌هایی درباره نوشیدنی‌ها اشاره شده است. در صفحه 24 درباره آب‌میوه‌ها می‌خوانیم: «همزمان با مصرف نوشیدنی‌های ورزشی می‌توانید تنها در ورزش‌های طولانی و سنگین از آب‌میوه‌ها استفاده کنید. اما شما می‌توانید آنها را رقیق کنید. به خاطر اینکه آب‌میوه‌های طبیعی و استاندارد دارای سطح بالایی از کربوهیدرات‌ها هستند، جذب آن طول می‌کشد.»   فصل سوم کتاب با عنوان «سوخت‌گیری بدن شما» به تشریح مختصری از برنامه‌ای برای مدیریت غذایی موفق، گروه‌های غذایی شامل لبنیات، سبزیجات، گوشت‌ها، غلات و حبوبات، میوه‌ها و کالری‌ها اختصاص دارد. در فصل چهارم کتاب نیز بر نقش کربوهیدرات‌ها و چگونگی اثرگذاری کربوهیدرات‌ها روی بدن تاکید شده است.   فصل‌های پنجم و ششم کتاب به ترتیب بر میزان نیاز بدن به پروتئین و چربی اشاره کرده و میزان مصرف این مواد غذایی تشریح شده است.   در فصل هفتم کتاب درباره برنامه‌ریزی غذایی برای مسابقه می‌خوانیم: «حقیقتی که باید ذکر شود این است که برنامه‌ریزی غذایی پیش از مسابقه باید چند روز قبل از شروع رقابت آغاز شود. برنامه‌ریزی نکنید که فقط بیدار شوید، صبحانه بخورید و بدوید. لازم است چندین روز قبل از رویداد ورزشی، مسابقه و رقابت برنامه‌ریزی شود.»   در فصل هشتم کتاب مواد غذایی که برای ورزشکاران مفیدتر هستند معرفی شده است که از آن‌جمله می‌توان به غذاهای غنی از کربوهیدرات‌ها مانند سیب‌زمینی، ماکارونی و برنج، غلات و حبوبات، نان و انواع میوه‌ها اشاره کرد.   فصل نهم کتاب نیز به معرفی غذاهای مضر برای ورزشکاران اختصاص دارد. آبنبات‌ها، کافئین، غذاهای چرب و غذاهایی مانند سبزیجات خام، حبوبات و ذرت بوداده که بدن ورزشکار را دچار آشفتگی می‌کنند، جزو غذاهای مضر معرفی شده‌اند. «مکمل‌ها» عنوان فصل پایانی کتاب است. در این‌باره در صفحه 68 کتاب آمده است: «انواع گوناگونی از مکمل‌ها در بازار وجود دارد، بدیهی است که هدف آنها تکمیل رژیم غذایی شماست. به عبارت دیگر، عناصر ضروری که رژیم غذایی روزانه شما فراهم نمی‌کند را برای بدنتان فراهم می‌کنند. به همین دلیل بدیهی است که رژیم غذایی طبیعی همواره بهتر است.»   در بخشی از مقدمه کتاب می‌خوانیم: «اهمیت تغذیه در ورزش‌های مختلف بسیار مشهود است. طبیعی است که هرچه مدت و شدت فعالیت‌های بدنی ما بیشتر باشد، بدن انرژی بیشتری از ما طلب می‌کند و این انرژی را می‌بایست از دریافت کالری‌های روزانه تأمین کرد. به عبارت ساده‌تر، غذا سوخت بدن را مهیا می‌کند. در کتاب حاضر تلاش شده تا براساس آخرین اطلاعات علمی روز دنیا و با زبانی ساده، اصول صحیح تغذیه ورزشی را به ورزشکاران و علاقه‌مندان این کتاب نشان دهد تا بتوانند برنامه صحیح غذایی را برای توسعه کارایی ورزشی خودشان طراحی نمایند.»   نخستین چاپ کتاب «مبانی تغذیه ورزشی؛ شارژ و پر کردن سریع بدن از انرژی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 72 صفحه، به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات آموزش‌های بنیادی راهی بازار نشر شده است.


لینک منبع و پست :همه‌چیز درباره مبانی تغذیه ورزشی در یک کتاب
http://www.ibna.ir/fa/doc/book/231583/همه-چیز-درباره-مبانی-تغذیه-ورزشی-یک-کتاب

نوشته شده در تاریخ دوشنبه 3 خرداد 1395 توسط بهترین وبلاگ Ž | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
پیوند ها
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :